torsdag 15 juli 2010

Vården del 5 - back to basics

Några anspråkslösa förslag:

1. Hur fan kan det kosta hundratals miljoner och tiotusentals år att skapa IT-system värda namnet ? Svensk sjukvård jobbar i IT-system som aldrig skulle passera källaren på vilket företag som helst som har vettiga IT-avdelningar och kompetenta beställare. Gjorde ett grovt överslag häromdagen och jag tror TakeCare snor en halvtimme av min arbetsdag, varje dag. Det är 2 snabba eller 1 komplicerat besök. Och då är TakeCare det bästa som finns för tillfället....
Och hur fan kunde VM data få hundratals miljoner för ett misslyckat uppdrag? Och vederbörnade tjänsteman som godkände fakturan sitta kvar på sin post??
om jag lämnar in bilen och mekken säger "tyvärr kan inte fixa detta" då betalar jag inte.

2. Om vårdpersonal ska tillbringa dagen framför datorer så se för helvete till att folk behärskar grundläggande teknik i hur man jobbar fortare med datorn. Maskinskrivning, kortkommandon, multitabba etcetera. häromveckan när min dator var apseg så ringde jag IT och dom sa att det berodde på att jag hade för många fönster uppe. Rofl, lmao fy fan vad sorgligt

3. Gör om läkarutbildning och sjuksköterskeutbildning för en mer patientorienterad, barfota perspektiv. Läkarna blir indoktrinerade till att kunna tekniska detaljer kring subspecialiserad vård ( som berör kanske 10-20% av patienterna) och sköterskorna är mindre och mindre patientkunniga, sysslar med sin "omvårdnadsdokumentation" som ofta är rena tramset.

4. Real life story:
Patient som ligger inne efter höftoperation.
The good old days:
-"syster jag har ont"
-" ja det kan vara ont efter operation. Här får du två Alvedon, jag kommer tillbaka om en stund och då får vi ge dig något starkare".
Ingen dokumentation nödvändig eftersom Alvedon finns på generell ordination och det säger sig självt att man gett en extra dos p g a smärta.
Och det ingår i yrket för en sköterska att se till att fråga om det hjälpte.

The new bad days:
-"syster jag har ont"
Systern gör nu fem olika anteckningar kring detta. Här upprepas samma information flera gånger och det ska dokumenteras att man frågat patienten om det hjälpte. Varje sånt moment tar minuter ifrån den tid som syster hade kunnat sitta med patienten och erbjuda allmänt stöd som kan vara smärtlindrande i sig.
"omvårdnadsjournal", "omvårdnadsanteckning", "omvårdnadsutvärdering" och allt vad det heter. Ju mer systern skriver , desto duktigare känner hon sig? Men glömmer patienten??

5. Doktorer är i sitt samabrete med sköterskor beroende av att sköterskorna kan patienten , följer förlopp och kan vara doktorns öron och ögon.

The good old days:
På ronden:
"hur mår fru Nilsson idag"
systern KAN sina patienter, i huvudet och svarar. Eftersom man styr vården efter hur det går för patienten så behöver man inte ta nya prover varje dag för att vara säker.


The new bad days
På ronden:
"hur mår fru Nilsson idag"
systern läser massa anteckningar i datorn och förhoppningsvis har dom någon relevans för hur fru Nilsson mår men systern känner fortfarande inte fru Nilsson.

En patient med akut hjärtsvikt som andas lugnare, låter mindre på lungorna och säger till doktorn och sköterskan att det känns bättre är sannolikt på väg att bli bättre. Det behöver man inte ta röntgenbilder för att konstatera ( har varit med om det flera gånger).
En patient med lunginflammation som andas lugnare och inte har feber = sannolikt så är given behandling rätt, inga nya prover behövs.

True story igen:
pat som mådde akut dåligt , jag kommer in på akutrummet och ser en människa med andningssvårigheter. Frågar efter puls,andningsfrekvens och syrgasmättnad men det är inte taget eftersom sköterskan prioriterar att dokumentera att jag blivit tillkallad.
Omvårdnadsdokumentation prioriteras före grundläggande medicinsk information som bidrar till hur man ska bedöma läget prioriteras. Det är modern sjuksköterskeutbildning i ett nötskal.

True story igen:
på en akut jag tillbringade många nätter på så arbetade ett par undersköterskor med 30 års erfarenhet. Deras vana vid att se patienter gjorde att alla triagesystem, omvårdnadsdokumentationsblanketter och allt det andra var bullshit. Jag litade 100% på dom när dom helt enkelt sa " kom till femman, den är dålig" och dom hade alltid rätt.
De stackars sköterskorna på akuten måste sitta och dokumentera i datorn varenda steg i processen . Pat har åkt på röntgen kl 1300, prover är tagna 13.30 , väntar på avdelning 1500 och så vidare. För vem är den informationen intressant? Det är system som verkar tagna från industrins "just-in-time" system men är ganska irrelevanta för sjukvård. All tid som vårdpersonal sitter framför datorn är tid som tas från patienten. Dessutom är det demoraliserande och motverkar kompetensutveckling i "känslan för patienten".


Ju mindre patientorientering desto mer osäkerhet vilket ger desto mer vårdkonsumtion och skapar en osäkerhet som patienten känner av = pat kommer inte att känna sig trygg med läkare och sköterskor = ytterligare "vårdbehov" skapas. Datorn är ett bra ställe att gömma sig för patienten på...

6. Testa en vecka utan datorer, bara vårdpersonal och patienter. Försök sedan gå tillbaka till dagens vansinne. Hur lyckades man överhuvudtaget bota en enda patient på 70-talet, utan datorer och femtioelva olika datasystem där samma information skulle upprepas tusen gånger?

7. Lägg in en "barfotamånad" i läkar och sköterskeutbildningar och låt den återkomma som kompetenstest under hela yrkeslivet. Arbeta med bara grundläggande prover, sjukhistoria och undersökning. Lär oss/er de första stegen i den svåra sjuk/frisk/mittemellan bedömningen . Noggrann fysikalisk undersökning och sjukhistoria säger t e x ganska mycket om de flesta av rörelseapparatens sjukdomar ( har mycket kvar att lära själv urk hatar fortfarande axlar men är fortfarande skraj över att höra från patienterna att jag undersökt dom noggrannare än många andra) . Behärskar man grundläggande undersökningar av muskler och leder och litar på vad man hittar/inte hittar så sparar man många ortopedremisser och magnetkameror.. = ortopeden kan syssla med operationer istället för att svara på remisser " pat har ryggvärk och behöver sjukgymnastik".

8. The good old days
Sjukintyg
Handskrivet : Herr Pettersson. Lunginflammation. 2 veckor.
The new bad days
Hitta blanketten i datorn, fylla i massa rutor med dubblerad information och skriva ut. Går aldrig fortare än ovan.
Om jag skriver dom tre sakerna ovanför så kommer jag få tillbaka intyget eftersom jag inte talat om för försäkringskassan varför en patient med lunginflammation ( definition hosta och feber och allmän sjukdomskänsla, trötthet etcetera det ingår liksom i diagnosen) inte kan arbeta. Har faktiskt hänt just med pneumoni , skrev bara pneumoni i alla rutor och fick tillbaks skiten.

Sjukintygen är alltså ytterligare en tidstjuv . Än värre är det med långtidssjukskrivna, kassan och doktorer ägnar mer tid åt intygen än åt patientens rehabilitering...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar